Te dik of te dun? Appel of peer?

HEALTH
Gepost op: 
10/01/2017

Wil je er graag een aantal kilootjes afkrijgen? Goede beslissing want overgewicht houdt een aantal belangrijke gezondheidsrisico’s in zoals een hoge bloeddruk, diabetes of een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Stap één is natuurlijk achterhalen hoe het nu precies is gesteld met je gewicht. De weegschaal vertelt je al iets maar houdt bijvoorbeeld geen rekening met je lengte. Daarom gebruik je beter de Body Mass Index (BMI). Die berekent de verhouding tussen je lengte en je gewicht. 

BMI berekenen

Een voorbeeld voor iemand van 65 kg met een lengte van 1,70 m
 
BMI =   gewicht in kg    =         65             65   = 22,49  = goed gewicht 
           lengte x lengte     1,70 x 1,70        2,89

 

BMI BEOORDELING
Onder 18,5 Ondergewicht
Tussen 18,5 en 20 Gezond gewicht maar aan de lage kant
Tussen 20 en 25 Uitstekend, je hebt een normaal gewicht
Tussen 25 en 30 Je hebt overgewicht, tijd om het roer om te gooien
Hoger dan 30 Je hebt obesitas

 

Appel of peer?

Maar ook de plaats van de overtollige kilo’s bepaalt mee het risico op gezondheidsproblemen. Vet in de buikholte (appel-type) verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en komt vaker voor bij mannen. Mannen met een middelomtrek groter dan 94 cm hebben een verhoogd risico op gezondheidsproblemen. Bij vrouwen stapelt het vet zich eerder op rond de heupen (peer-type), maar dat houdt minder gezondheidsrisico’s in. Om je middelomtrek te weten, meet je ter hoogte van de navel terwijl je je adem inhoudt.

Wil je meer weten over gezond afvallen?

Lees het themanummer van het Surplus Magazine