Eerste hulp bij sportblessures

Sporten en bewegen is goed voor het lichaam, maar houdt natuurlijk ook een aantal risico’s in. Een verkeerde trap, even wegschuiven of een te bruuske beweging kan genoeg zijn om even buiten strijd te zijn. We nemen de meest voorkomende sportblessures onder de loep.

Spierblessures

Iedereen heeft wel al eens last gehad van stijve spieren na het sporten of een fysieke inspanning. Besteed daarom telkens aandacht aan een goede opwarming, cool-down en stretching. Een onopgewarmde spier (ook van een getrainde sporter) kan immers scheuren als ze direct zeer intensief moet werken.


Moet je nu warm of koud gebruiken bij sportblessures?

Bij stijve spieren kan een warme zalf soelaas brengen. Maar pas op: bij spier- en gewrichtskwetsuren die niet door stijfheid veroorzaakt worden, mag geen warme zalf worden gebruikt. Warmte kan namelijk een ontsteking in de hand werken. Bij een verstuikte enkel bijvoorbeeld, gebruik je een koude zalf.

 

Kneuzing 

Naast de botten en gewrichten kunnen ook de zachte weefsels geraakt worden tijdens het sporten. Een kneuzing zorgt voor een pijnlijke en gezwollen plek waardoor je het lidmaat niet zo goed of niet kunt gebruiken. Wanneer de onderhuidse bloedvaatjes gescheurd zijn, kan de huid blauw verkleuren door de inwendige bloeding.

Wat te doen?

  • Koel de getroffen plek minstens 10 en maximum 20 minuten met water, ijs of een coldpack in een doek gewikkeld. Dat geeft een prettig gevoel en vermindert de zwelling.
  • Wanneer de pijn nadien opnieuw toeneemt, mag je opnieuw koelen als de huid terug een normale temperatuur heeft.
  • Zorg dat het slachtoffer het lidmaat niet beweegt of gebruikt om op te steunen.
  • Masseer niet.
  • Plaats het lichaamsdeel omhoog.
  • Leg eventueel een drukverband aan om de zwelling te stoppen.
  • Vraag raad aan de arts wanneer de zwelling erg uitgesproken is of als het lidmaat in een abnormale stand staat.

 

Verstuiking

Door een verkeerde beweging of verkeerd neerkomen bij een sprong, kunnen de gewrichtsbanden uitrekken of scheuren. Vooral de enkel is erg gevoelig voor zo’n verstuiking wanneer die onverwachts naar binnen of naar buiten omslaat. De enkel raakt daardoor overbelast, de enkelbanden rekken uit en er kunnen kleine scheurtjes ontstaan.

 

Wat te doen?

  • Koel het gewricht maximum 20 minuten af met water, ijs of een coldpack.
  • Leg het gewricht eventueel omhoog en laat het goed rusten.
  • Een stevig verband dat niet te veel rekt zorgt voor wat meer stevigheid (maar versnelt het genezingsproces niet).
  • Wacht ook niet té lang om opnieuw te stappen om zo het herstel te bevorderen.
  • Raadpleeg de arts bij vermoeden van een ernstig letsel, als je geen vier stappen zonder hulp kunt zetten of als de pijn of zwelling na 5 dagen niet afneemt.

 

Builen en blauwe plekken

Deze verdwijnen meestal vanzelf. Het genezingsproces kan bevorderd worden door bepaalde zalven, crèmes of gels, bijvoorbeeld op basis van arnica. In het geval van grote bloeduitstortingen ter hoogte van de romp raadpleeg je best een arts om te controleren of er geen onderliggende organen geraakt zijn.

Lees ook: