5 tips voor een comfortabele zomer

HEALTH
Gepost op: 
13/07/2020
5 gezonde tips tegen zomerkwalen

Ah, de zomer. Tijd om te relaxen, te ontspannen, te niksen, even uit te blazen, nieuwe dingen te ontdekken, extra veel tijd door te brengen met je gezin … maar ook tijd om extra voorzichtig om te springen met je lichaam. Want de zomer brengt naast warme temperaturen en een zonnig gevoel vaak ‘kwalen’ mee die vervelend zijn of zelfs schadelijk voor je gezondheid. Met deze tips van Goed kan je die zomerkwaaltjes zowel voorkomen als genezen.

wees muggen te slim af

Geef toe, je hoort en ziet liever geen steekgrage muggen en dazen. Ze vermijden is niet altijd mogelijk. Jezelf beschermen tegen hun bloedzuigende prikken wel.

  • Zorg ervoor dat je een insectenwerende spray, gel of lotion in huis hebt. Of in je reiskoffer. Als je vooraf je benen en armen insmeert, voorkom je heel wat ongewenste jeuk. Je Goed apotheker informeert je graag over welk product je het best koopt, afhankelijk van de plaats waar je op vakantie gaat. Ook als je gewoon thuisblijft, kan je je preventief insmeren.
  • Toch gestoken? Breng dan een zalf aan om je huid te kalmeren en om het ergste jeukleed te verzachten.

hou je huid gezond

Voorkom een verbrande huid en smeer je voor en tijdens het zonnen in met zonnebrandolie. Daarnaast kan je je huid ook nog op andere manieren beschermen.

  • Toch verbrand en ben je aan het vervellen? Trek de velletjes er niet af, maar smeer je in met een aftersun.
  • Bescherm extra gevoelige zones zoals je neus met een zonnestick. Een extra laagje bescherming dat ervoor zorgt dat je ook daar niet verbrandt door de zon.
  • Ook je lippen kunnen verbranden. Smeer ze in met een lippenbalsem met zonnefactor. Zo voorkom je meteen ook dat je lippen uitdrogen.
  • Koortsblaasjes kunnen actief zijn als het warm weer is. Bescherm je mond met een stick met balsem met een hoge beschermingsfactor. Koel de koortsblaasjes regelmatig af met iets kouds, zoals bv. een coldpack of een ijsblokje dat je eerst in een handdoek wikkelt.
  • Een droge huid komt in de zomer vaker voor dan je denkt. Smeer je lichaam in met een hydraterende crème.
  • Gevoelig voor puistjes? Als je zweet, steken die snel de kop op. Scrubben en je huid extra goed verzorgen is de boodschap.
  • Heb je je verbrand of heb je een oppervlakkige snijwonde? Demp de pijn met Flamigel. Laat je informeren over de werking door je Goed apotheker.
     
Hoeveel van deze EHBO-zalven en beschermende crèmes heb jij in je medicijnkast? Kijk het na, en kom je voorraad aanvullen bij je Goed apotheek. We adviseren je graag.  

verminder de zwelling in je benen, voeten en handen

Je lichaam bestaat voor ruim 60% uit water. Als dat vocht niet voldoende wordt afgedreven, kan je last krijgen van vochtophoping. Met gezwollen benen, voeten of handen als gevolg.

  • Gezwollen benen? Draag steun- of compressiekousen. Die zorgen voor een gelijkmatige drukverdeling en goede bloeddoorstroming in je benen. Kom zeker eens langs bij Goed thuiszorgwinkel: we maken compressiekousen op maat, en hebben ook een groot gamma van prefabsteunkousen. Extra tip: leg in bed je benen iets hoger dan de rest van je lichaam.
  • Leef gezond: beweeg voldoende, vermijd teveel zout in je eten en drink veel water.

let op je spijsvertering

Veel en lekker eten kan deugd doen. Al doet zo’n overdadige maaltijd minder deugd voor je spijsvertering. Door slim te eten, maak je het je darmen veel gemakkelijker.

  • Eet niet teveel ineens. Het is beter om regelmatig kleinere porties te eten dan je  te ‘overeten’ aan grote porties.
  • Kauw goed op je eten. Kleinere stukjes voedsel verteren veel gemakkelijker dan grote.
  • Honger voor het slapengaan? De verleiding is groot om dan snel nog iets kleins te eten of te snoepen. Goed voor je spijsvertering is deze laatste hap echter niet.
  • Eet zo gezond en vetarm mogelijk.
  • Beweeg voldoende, maar niet meteen als je ‘dik zit’. Door te bewegen breng je ook je darmen en spijsvertering terug op gang.
     
Vaak last van je spijsvertering? Kom langs in een Goed apotheek voor een middel met een positief effect op je darmen en spijsvertering.

slaap zacht en zonder zweten

Is het ’s avonds en ’s nachts ook nog warm in je slaapkamer? Met vochtregulerend beddengoed slaap je gegarandeerd als een roos. Wakker worden in natte en bezwete dekens en lakens is immers niet zo goed om fris en monter aan je dag te beginnen.

  • Slaap op kussens, slopen en matrassen met een ademende textuur. Die nemen je zweet op, en jij slaapt lekker koel. Laat je adviseren over het gamma bij Goed thuiszorgwinkel of neem een kijkje op onze webshop.
  • De ideale slaapkamertemperatuur is tussen 16 en 19 graden. Laat overdag je gordijnen of rolluik naar beneden om te vermijden dat het te warm wordt op je slaapkamer.
  • Open tijdens koelere momenten je slaapkamerraam om frisse lucht in je slaapkamer te laten circuleren.

altijd dichtbij met advies en hulpmiddelen

Kom zeker langs in een Goed apotheek of Goed thuiszorgwinkel in je buurt als je vragen hebt over producten in deze blog. Uiteraard ben je ook voor al je andere vragen voor dringende hulp of algemene gezondheidsvragen steeds welkom. We wensen je alvast een gezonde en mooie zomer!