Hoe bescherm je jezelf tegen de hitte?

HEALTH
Gepost op: 
26/04/2019
Tropisch warm? Wapen je tegen hitte

Bij hete temperaturen en veel zon hoort vaak … veel ozon. Ozonpieken, de zon en de hitte kunnen je gezondheid schaden. Je kunt uitdrogen of je verbranden, een zonneslag oplopen of  later huidkanker krijgen. Hoe bescherm je jezelf tegen de hitte? Dat ontdek je in deze blog.

Met deze algemene tips in het achterhoofd, ben je alvast veilig: drink voldoende, zoek verkoeling, doe het kalmpjes aan, zorg voor zieken en ouderen en besteed extra aandacht aan je kleding en voeding, medicatie en zonnebescherming.

Drink water tegen de warmte

  • Drink regelmatig en wacht niet tot je dorst krijgt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter per dag in rust.
  • Vermijd alcohol, want door alcohol scheidt je lichaam meer vocht af.

Hou het koel

  • Blijf binnen en hou de hitte buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Ga in de schaduw zitten. Vooral tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem regelmatig een frisse douche of duik in het zwembad.
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm je hoofd tegen de zon met een pet of hoed.
  • Verwacht niet te veel van je ventilator: die doet de warme lucht circuleren, maar brengt nauwelijks verkoeling.

Doe het rustig aan

  • Sport niet en doe geen zware inspanningen tussen 12 en 20 uur. Verplaats je plannen indien nodig naar een later of vroeger en vooral koeler tijdstip.
  • Doe je activiteiten zoveel mogelijk binnen en hou het daar koel.
  • Drink voldoende en rust regelmatig.

Hou op hete dagen een oogje in het zeil

De hitte overvalt vaak oudere familieleden, buren en kennissen – vooral wanneer ze alleenstaand en ziek zijn. Hou dus zeker een oogje in het zeil. En ben je een tijdje afwezig? Neem dan deze voorzorgen:  

  • Breng anderen op de hoogte van je afwezigheid. Denk aan buren of familieleden, de arts of thuisverpleger. Zoek ook mensen uit je omgeving om de zorg tijdelijk van je over te nemen.
  • Zorg dat de persoon alles bij de hand heeft. Vul bijvoorbeeld de medicatievoorraad aan voor je vertrekt en maak de geneesmiddelen gemakkelijk bereikbaar.
  • Noteer alle belangrijke gegevens over de persoon, leg die op een zichtbare plaats of geef ze aan iemand anders. Dat is handig wanneer de zieke of oudere toch wordt opgenomen.
  • Maak voor de persoon een lijst met belangrijke telefoonnummers en zet de telefoon binnen handbereik.
  • Geef een huissleutel aan een vertrouwenspersoon: zo kan er altijd iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip. Zo stel je de persoon die je verzorgt gerust.  – en omgekeerd.

Ook zo blijf je de hitte de baas

  • Eet lichtverteerbare voeding. Want moet je lichaam een zware maaltijd verteren? Dan zal je lichaamstemperatuur nog meer stijgen. Bewaar je voedsel trouwens koel (1-5 °C), zodat die niet bederft.  
  • Gebruik je medicatie? Vraag dan bij je arts of apotheker na of die een negatief effect kan hebben op je gezondheid tijdens een hitteperiode en of je je dosis moet aanpassen.  
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Moet je toch buiten komen? Bescherm dan je huid tegen zonnebrand met zonnecrème of een ander product, draag lichte kledij en een pet of hoed.  
  • Laat nooit kinderen of huisdieren achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. De zon doet de temperatuur razendsnel hoog oplopen, zelfs met een open raam. 

 

Lees ook: