een goede nachtrust voor je kind

HEALTH
Gepost op: 
09/10/2020
tips om je kind goed te laten slapen

Een kind dat goed slaapt kan zich beter concentreren op school, is overdag vrolijker én bouwt een betere weerstand op. Ook niet onbelangrijk: een goede nacht van je kind zorgt eveneens dat je als ouder beter uitgeslapen bent. Een goed slaapritueel helpt om je kind vlot en rustig te laten slapen. Door dat houvast accepteert een kind beter dat het bedtijd is. Maar waaruit bestaat het ideale slaapritueel? 

rustig naar bed

  • Een dolgedraaid of superactief kind in bed leggen heeft geen zin. Het is belangrijk dat je kind rustig is voor het slapengaan. 
  • Even uitrusten voor de tv of tablet lijkt ze te kalmeren, maar het blauwe licht van de schermen kan juist de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoren. Ook de hersenen krijgen teveel prikkels. Zorg dus dat schermen een half uurtje voor het slapengaan uitgaan. 
  • Laat je kind zoveel mogelijk elke dag op hetzelfde uur naar bed gaan en op hetzelfde uur opstaan.
  • Kondig bedtijd op tijd aan. Een kind vindt het belangrijk om zijn of haar taakjes te doen om de dag af te sluiten. Doe zaken zoals pyjama aantrekken en tandenpoetsen altijd in dezelfde volgorde. Zo maken deze vanzelfsprekende stappen deel uit van een herkenbaar slaapritueel
  • Kies voor slaapkleding die niet te strak zit en nergens knelt. 
  • Kan je kind zich al (deels) zelfstandig klaarmaken? Neem dan even zelf de tijd om de kamer van je kind op te ruimen. Een nette slaapkamer helpt ontspannen en draagt zo ook bij aan een goede nachtrust. 

plassen voor het slapengaan

  • Het is belangrijk dat je kind met een lege blaas gaat slapen, want van een volle blaas kan het wakker worden. 
  • Je kind nog even naar het toilet laten gaan, is een essentieel onderdeel van het slaapritueel. Ook als je kind dat niet wil. 
  • Na een paar dagen zal je kind het toilet of de pot in zijn ritme opnemen zodat het vlot kan plassen vooraleer het naar bed gaat. 

er was eens … een verhaal

  • Een verhaaltje voor het slapengaan helpt bij de taalontwikkeling én is goed voor de emotionele ontwikkeling.
  • Een verhaaltje geeft jouw kind ook even een moment alleen met papa of mama. Dat verzacht het afscheid dat je kind van jou moet nemen voor de nacht.

blijf altijd zacht in de nacht

  • Een goed slaapritueel duurt niet langer dan een half uur. Laat je kind dit niet eindeloos rekken, want het zal sowieso dingen aan het ritueel willen toevoegen om bedtijd uit te stellen. Begin eventueel iets eerder of laat een andere stap wat minder lang duren.
  • Hou rekening met belangrijke dingen in het ritueel. Misschien hecht je kind er wel belang aan om elke knuffel in zijn kamer ‘slaapwel’ te wensen. Vind een mooie middenweg en hak niet alle initiatieven van je kind weg. 
  • Een nachtlampje kan helpen als je kindje bang is, maar geeft best niet te veel licht. 
  • Blijf rustig als je kind herhaaldelijk wakker wordt. Dit helpt je kind ook om rustig te worden en terug in slaap te kunnen vallen. Ga niet naar je kind als je boos bent, want dan treed je misschien te hard op.
  • Is je kind tussen drie en vijf jaar? Dan kan het actief beginnen fantaseren en dromen, nachtmerries inclusief. Stel je kind gerust bij een kwade droom. Geef het de nodige warmte en knuffels en probeer om het terug in slaap te laten vallen door rustig een klein beetje te praten of het rugje te strelen. 

Download deze handige illustraties die jouw kind kunnen helpen om het slaapritueel te begrijpen. Bespreek ze samen met jouw kind en voeg nog wat kwaliteitstijd toe voor het slapengaan!

  bedtijd_met_papa.jpg

bedplassen en plaswekkers

Het is moeilijk om de exacte leeftijd te bepalen waarop je kind zijn blaas onder controle moet hebben. Het ene kind stopt al met bedplassen zodra het overdag zindelijk is, bij andere kinderen kan het nog verschillende jaren duren. Op de leeftijd van 5 jaar plassen nog zo’n 15 tot 20% van de kinderen ’s nachts ongecontroleerd. Op 7 jaar is dit gedaald tot 10%. 

  • Wanneer je kind zelf aangeeft het vervelend te vinden dat hij in zijn bed plast, kan je een plaswekker (draadloos urinealarm) overwegen. Ga hiervoor langs bij je huisarts. Met een plaswekker kan je je kind  trainen zijn ‘aandrang’ te herkennen zodat het op tijd wakker wordt. 
  • Je bevestigt een sensor aan het onderbroekje van je kind. Wanneer de sensor nat wordt, maakt de wekker geluid. Bij de eerste druppels wordt je kind al wakker, zodat het meteen naar het toilet kan om te plassen. 
  • Bij Goed kan je een plaswekker (draadloos urinealarm) zowel huren als kopen.
  • Straf je kind niet of wees niet boos als het een ongelukje heeft, ook niet als hij geen luiers meer draagt of een plaswekker gebruikt. Door je kind te laten merken dat het niet erg is, zal het zelfvertrouwen blijven groeien. 

slaapapneu of ademstilstand tijdens de slaap

Snurkt je kind regelmatig en is het snurken niet te linken aan een verkoudheid? Dan kan je kind last hebben van slaapapneu. Meestal is slaapapneu niet gevaarlijk, maar kinderen kunnen er wel slecht van slapen en zijn dus bijgevolg overdag moe. De oorzaak van slaapapneu bij kinderen is vaak dat de amandelen of neusamandelen te groot zijn en ze de luchtwegen blokkeren. Praat er zeker met je huisarts over.

slapen met reflux

Slapeloze nachten of een gestoorde nachtrust … Je kan er ongetwijfeld over meepraten als je baby weent door reflux, en niet kan slapen omdat zijn voedsel terug naar de slokdarm vloeit. Je kindje in een schuine positie laten slapen neemt vaak heel wat ongemak weg.
In onze uitleendienst kan je het antirefluxbedje myCosybed huren. Dat bedje kan je tot 40° laten hellen. Uit een door het UZ VUB uitgevoerd onderzoek bleek dat een dergelijke slaaphelling en 
-houding in combinatie met een aangepaste voeding heel doeltreffend zijn om een kindje ongestoord te laten doorslapen.

slimme slaaphulpen

  • warmteknuffels Cherry Belly
    De Cherry Belly® knuffels zijn pure verwennerij: ze geven een gezellige warmte af, en zijn een bron van weldaad voor spierpijntjes en (buik)krampjes. 
  • slaapwekker skoebidoe
    Met deze wekker help je je kind om een slaappatroon op te bouwen. Zo leert je kind wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer het mag opstaan. 
  • slaapwel doe-boek voor ouders (CM)
    In dit doe-boek van CM vind je als ouder de nodige achtergrondinformatie en heel wat praktische tips. Je kan ermee versterken wat al goed gaat. En allicht lees je ook enkele nuttige tips om wat minder goed gaat aan te pakken.