een hart voor jou

HEALTH
Gepost op: 
04/02/2020

liefde voor je hart

Reken op Goed voor advies om het risico op harten vaatziekten te verminderen. Door gezond te leven daalt de kans op een hartinfarct aanzienlijk.

In deze checklist vind je alvast nuttige tips. Samen gaan we voor een goede gezondheid.

 

  1. hou je gewicht onder controle
    Bij een gezond gewicht ligt de BMI tussen 20 en 25. Dit bereken je door je lichaamsgewicht te delen door het kwadraat van je lichaamslengte.
     
  2. eet gezond
    Eet voldoende vezelrijke producten zoals groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten.
     
  3. rook niet
    Roken verhoogt het risico op verstopte bloedvaten en op hart- en vaatziekten.
     
  4. hou je bloeddruk in de gaten
    Controleer je bloeddruk. Een te hoge bloeddruk kan leiden tot een plotselinge beroerte of hartaanval.
     
  5. beweeg voldoende
    Twee tot drie uur matig intensieve lichaamsbeweging per week is een absolute aanrader.
     
  6. leer omgaan met stress
    Stresssituaties zorgen voor een hogere bloeddruk.
     
  7. vermijd hoge cholesterol
    Laat regelmatig de cholesterolwaarde in je bloed controleren.
     
  8. bewaak je bloedsuikerspiegel
    Met diabetes type 2 loop je een groter risico op hart- en vaatziekten. Minimaliseer dit risico door je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.