snurken: onschuldig of niet?

HEALTH
Gepost op: 
01/01/2020
Snurken: onschuldig of niet?

Wist je dat snurken één van de luidste geluiden is die de mens kan produceren? Vaak doen we er een beetje lacherig over, maar soms kan snurken wel degelijk een impact hebben op je gezondheid of relatie. En zeker op je slaap.

wie snurkt er allemaal?

Eigenlijk snurken we allemaal wel eens, ongeacht onze leeftijd. Zelfs 1 op de 10 kinderen zaagt ’s nachts wel eens een (klein) boompje om. Zeker als je wat verkouden bent of een glaasje te veel ophebt, is de kans groot dat je ’s nachts snurkt. Naarmate we ouder worden verdikt ook het slijmvlies in de keelholte waardoor we vaker snurken.

Mannen snurken meer dan vrouwen. Maar liefst 20 procent van de mannen snurkt terwijl dat bij vrouwen slechts bij 1 op de 10 het geval is. 

hoe ontstaat het snurkgeluid?

Terwijl je slaapt ontspannen de organen en weefsels zich, ook in je keel. Het zachte deel van het gehemelte en de achterzijde van je tong komen heel dicht bij elkaar en vernauwen de doorgang voor de lucht. Bij een heel sterke vernauwing zuigen de huig, de tong en de wanden van de keelholte zich naar elkaar toe waardoor ze begin te trillen. Dat trillen kennen we als het typische snurkgeluid. Je kunt het vergelijken met het leeglopen van een ballon: hoe smaller de opening, hoe meer trilling en geluid er is. 

factoren die snurken in de hand werken

  • anatomische kenmerken

Een aantal fysieke eigenschappen kunnen er voor zorgen dat je meer snurkt. Je huig kan te lang zijn, je verhemelte te slap of te dik, je tong te lang of je onderkaak te ver naar achteren geschoven. Zelfs de vorm van je nek is bepalend. Die anatomische eigenschappen bepalen hoe makkelijk de lucht zich door de luchtwegen kan bewegen. Hoe nauwer die doorgang, hoe gemakkelijker je snurkt. Ook ontstoken keelamandelen kunnen de luchtcirculatie in de keel bemoeilijken, zeker bij kinderen.
 

  • levensstijl

Je heb het ook voor een deel zelf in de hand of je snurkt of niet. Zo kan roken de keel irriteren waardoor de wand van de keelholte verdikt en de lucht moeilijker door kan. Bij overgewicht kan een vetopstapeling rond de keel de luchtwegen gedeeltelijk versperren. En als je kort voor het slapen alcohol drinkt, stijgt ook de kans op snurken.
 

  • slaappositie

Als je op je rug slaapt, heb je een grotere kans om de nacht snurkend door te brengen. Door op je rug te slapen kan je tong namelijk naar achteren zakken waardoor de lucht moeilijker door kan. Ook het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen of oververmoeidheid hebben een invloed op je snurkgedrag.
 

  • verstopte neus

In mindere mate kan een verkoudheid er ook voor zorgen dat het neusslijmvlies opzwelt waardoor de lucht zich maar moeizaam door de luchtwegen kan verplaatsen. Ook door een allergie, poliepen of een scheefstand van het neustussenschot kan die vernauwing ontstaan. 

is het erg dat je snurkt?

Op zich niet. Snurken is vaak wel een sociaal probleem. Het geluidsvolume kan zo hoog oplopen dat het vergelijkbaar is met hard geschreeuw of zelfs een optreden. Ook licht snurken kan al behoorlijk hinderlijk zijn voor de partner waardoor die moeilijk kan inslapen of geregeld wakker wordt. Dit kan tot relatieproblemen leiden of de reden zijn waarom partners in aparte slaapkamers de nacht doorbrengen.

opgelet voor slaapapneu

De vernauwing van de luchtwegen kan er ook voor zorgen dat je adem heel even stokt. In dat geval spreken we van slaapapneu. Daardoor schiet je regelmatig wakker, vaak met een schok, waarna je opnieuw ademhaalt en verder slaapt. Dit gaat meestal gepaard met zeer luid gesnurk. Soms zo luid, dat de snurker er zelf wakker van wordt. Als je meerdere keren per uur wakker wordt, kan dit een ernstig effect hebben op je slaapkwaliteit. Je voelt je daardoor overdag moe en krijgt last van concentratie- en geheugenstoornissen. Heel wat mensen met slaapapneu vallen bijvoorbeeld in slaap tijdens het televisie kijken of blijven moeilijk bij de les tijdens een vergadering. En gevaarlijk wordt het als je achter het stuur in slaap valt. Bovendien is er een verband tussen slaapapneu en een aantal hart- en vaatziekten. Zo kun je een verhoogde bloeddruk, hartritmestoornissen, een vernauwing van de kransslagaders of zelfs hartfalen krijgen. 

wat kan je doen tegen snurken?

  • Let op je gezondheid: probeer af te vallen bij overgewicht, rook niet of stop met roken, drink geen alcohol.
  • Gebruik geen slaapmiddelen. Raadpleeg altijd je arts, alleen hij kan je (tijdelijk) slaapmedicijnen voorschrijven.
  • Probeer neusdruppels of een neusspray bij een verstopte neus. Doe dit echter maximaal zeven dagen.
  • Voorkom dat je op je rug slaapt. Dat kan je eventueel doen door een tennisbal in de rug van je pyjama te naaien.
  • Denk je dat je allergisch bent? Ga naar je huisarts om dat uit te zoeken. Behandeling van een allergie kan ook het snurken verminderen.

eventuele medische hulpmiddelen bij het snurken

  • keelsprays bedekken de weefsels achter in de keel met een dun laagje en verminderen zo de door het snurken veroorzaakte trillingen 
  • keelstrips smelten in de keel en smeren de keelweefsels
  • neusstrips verwijden de neusvleugels voor een betere luchtstroom en meer ademhalingscomfort
  • neusspreiders zijn flexibele strips die je in de neusvleugels stopt en die de intensiteit van het snurken verminderen
  • slaapbeugels kan je in de mond aanbrengen en verschuiven de onderkaak iets naar voor, waardoor de keelholte de hele nacht openblijft