Sportblessures en braces

CARE
Gepost op: 
04/06/2014

Om fit te blijven en een gezonde levensstijl te onderhouden, doen steeds meer mensen aan sport. Maar intensief sporten houdt ook een aantal risico’s in. Hoe kunnen we vermijden dat we een tijdje buiten strijd zijn?

Luister naar je lichaam

Vlieg er niet te snel in. We willen soms te veel resultaat boeken op een te korte termijn. Bouw de basisconditie stap voor stap op en weet dat een half uurtje beweging per dag al voldoende is. Je lichaam moet wennen aan die inspanningen die ze wel mag voelen, maar ze mogen geen pijn of fysieke ongemakken veroorzaken. Kies ook een sport die bij je past en laat je daar eventueel in begeleiden door een sportarts.

Blessures: wie niet horen wil, moet voelen

Spierstijfheid is het bekendste spierletsel. Omdat de spieren van een onvoorbereid lichaam te weinig energie voorradig hebben ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren. Het lichaam maakt dan energie vrij door het eigen spierweefsel af te breken. Besteed dus aandacht aan een goede opwarming, cool-down en het stretchen. Een onopgewarmde spier (ook van een getrainde sporter) kan immers scheuren als ze direct zeer intensief moet werken.

Verkeerd schoeisel en een verkeerde houding kunnen ontsteking en spierpijn veroorzaken. Ook langdurige druk op sportmateriaal kan irritatie veroorzaken, denk maar aan zadelpijn bij het fietsen.

Goede raad: stop van zodra je pijn voelt om erger te voorkomen.

Kwetsuren behandelen

Het is niet nodig om met elke kwetsuur naar de huisarts of de spoed te lopen. Banale kwetsuren kun je makkelijk zelf behandelen. Maar bij ernstige en aanslepende kwetsuren raadpleeg je natuurlijk best een arts.

Hoe behandelen?

  • Open wonden
    Maak snij- en schaafwonden proper met stromend water of wondspoelmiddel, ontsmet ze en dek ze dan goed af. Een wondhelende zalf kan het genezingsproces versnellen.
     
  • Warme of koude zalf?
    Gebruik warme zalf enkel bij stijve spieren. Bij alle andere spier- en gewrichtskwetsuren (vb. verstuikte enkel) gebruik je een koude zalf omdat warmte in dit geval een ontsteking in de hand kan werken.
    In geval van verstuikingen en kneuzingen leg je er zo snel mogelijk een koud kompres of koelpack op.
     
  • Builen en blauwe plekken
    Deze verdwijnen meestal vanzelf, het genezingsproces kan bevorderd worden door bepaalde zalven, crèmes of gels, bijvoorbeeld op basis van arnica. In het geval van grote bloeduitstortingen ter hoogte van de romp raadpleeg je best een arts om  te controleren of er geen onderliggende organen geraakt zijn.
     
  • Irritaties
    Kun je voorkomen met een barrièrecrème en verhelpen met een verzachtende crème.

Braces

Deze hulpmiddelen ondersteunen en geven rust aan spieren en gewrichten. Meestal bestaan ze uit een soepele elastische stof met of zonder metalen of kunststoffen baleinen. Ze kunnen ook volledig uit kunststof of metaal bestaan. Meest voorkomende zijn pols-, knie-, en enkelbandages.

Soorten braces

  • Kniebraces: zinvol bij kwetsuren aan de voorste kruisbanden die niet operatief behandeld worden. Dit geldt enkel voor mensen die hun knie niet te veel belasten, dus zeker niet voor intensieve sporters. Ook bij letsels aan de binnenste kruisbanden kan een brace nuttig zijn, in combinatie met oefentherapie. Ze geven ook ondersteuning bij artrose.
     
  • Polsbraces: geven steun bij carpale tunnel syndroom (klemming van de middelste polszenuw), reuma en artrose. Ze zijn ook nuttig bij de preventie van sportblessures. Voor andere aandoeningen, zoals een ongecompliceerde polsbreuk of spastische hand, is het effect niet bewezen en wordt een polsbandage niet aanbevolen.
     
  • Enkelbraces: aangeraden bij ernstige enkelverstuikingen met beschadiging van gewrichtskapsel en -banden. Sporters hebben minder kans om de enkel opnieuw te verstuiken na het dragen van een brace. Preventief dragen wordt afgeraden, tenzij er een voorafgaande verstuiking is geweest.

Lees ook