Urineverlies na je bevalling? Versterk je bekkenbodemspieren

HEALTH
Gepost op: 
28/05/2018
Urineverlies na je bevalling? Versterk je bekkenbodemspieren.

De periode na de bevalling is zowel mooi als intens. Er ontstaat een hechte band met je baby. Maar de zwangerschap heeft ook een grote impact gehad op je lichaam dat nu tijd en rust nodig heeft om zich te herstellen. Bovendien heb je misschien last van urineverlies?

Tijdens de zwangerschap kun je al last gehad hebben van (beperkt) urineverlies maar ook erna moeten de bekkenbodemspieren zich opnieuw herstellen. Het is dus heel normaal dat je de eerste weken of maanden na de bevalling nog last hebt van ongewild urineverlies. Meestal verdwijnen de klachten spontaan na de eerste weken.

Bekkenbodemspieroefeningen

Om de kans op herstel zoveel mogelijk te vergroten, is het belangrijk om zo snel je bekkenbodemspieren te oefenen, ook na een keizersnede. Nog beter is om die al tijdens de zwangerschap te trainen. Hoe meer je oefent, hoe sneller je bekkenbodem zich herstelt. Zo’n 70% van de vrouwen genezen door het doen van bekkenbodemspieroefeningen. Voor een blijvend effect, is het belangrijk dat je je bekkenbodemspieren blijft oefenen. 


Om je op weg te helpen, hebben we samen met Matthias Weemaels, bewegingscoach bij Motion Academy, 5 basisoefeningen voor je uitgewerkt in korte instructievideo's. Bekijk deze hier.

Tip: Je bekkenbodemspieren train je best een leven lang. Ze helpen om blaasontstekingen en incontinentie op latere leeftijd te voorkomen.

Urineverlies na de bevalling beperken

Probeer in de eerste weken zo weinig mogelijk te heffen en tillen. Ga regelmatig ook even liggen en doe in het begin zo veel mogelijk klusjes al zittend. Ook hoe je op het toilet zit kan het herstel van de bekkenbodemspieren mee bepalen. Zit goed rechtop met een wat holle rug en iets naar voren leunend. Een voetensteuntje kan eventueel nuttig zijn. Begin zeker niet zelf te duwen. 

Hoe pak je urineverlies aan?

Wanneer het urineverlies zich beperkt tot enkele druppeltjes, kan een inlegverband je perfect helpen om je comfortabel te voelen. Gebruik in ieder geval geen gewoon maandverband om infecties te vermijden. Zeker tijdens de zwangerschap is het belangrijk om een urineweginfectie te voorkomen. Zo’n inlegverband kun je in je gewone slip leggen maar let er wel op dat het kruis tussen de benen breed genoeg is zodat je het verband volledig in de slip kunt kleven. 


Heviger urineverlies vereist een andere aanpak om zeker te zijn dat er geen lekkages of huidirritatie ontstaat. Een damesbroekje kan, maar is eerder uitzonderlijk tijdens de zwangerschap. Er bestaat ook absorberend en uitwasbaar ondergoed. Onopvallend en zeer aangenaam om te dragen.

Je apotheker kan je wegwijs maken in de verschillende mogelijkheden en je helpen de juiste oplossing te vinden voor jouw situatie. Hij of zij geeft je ook graag enkele staaltjes mee zodat je eerst kunt testen welk opvangmiddel het best zit en werkt.

 

Andere relevante content: 

Klik hier voor ons dossier over incontinentie.