Wil je ook de laatste sigaret uitdoven?

INFO
Gepost op: 
06/01/2017
Stoppen met roken

Zowat elke roker is het erover eens dat roken de gezondheid schaadt en elk pakje herinnert er ons opnieuw aan. Toch vinden we het gezellig, het helpt tegen de stress of we kunnen het simpelweg niet laten. Maar na een tijdje wordt die sigaret vooral een opdringerige metgezel. Ze schaadt je gezondheid, doet je kleren en huis stinken, ondermijnt je fysieke conditie en ze weegt op het budget. Argumenten die toch doen twijfelen of we er niet beter mee stoppen. Want de beloning is niet mis: je leeft langer en gezonder, je ziet er beter uit en je krijgt terug smaak en geur. En niet te vergeten: wie dagelijks een pakje rookt, bespaart op één jaar tijd bijna 1800 € door er mee te stoppen. Reden genoeg dus om die laatste sigaret uit te doven. En dat kan op verschillende manieren. 

In groep

Stoppen met roken vraag veel motivatie. Groepssessies kunnen dan een extra duwtje in de rug geven. Onder leiding van een rookstopcoach praat je er over je eigen ervaringen met een groep mensen die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Door naar elkaars moeilijkheden te luisteren, motiveer je elkaar ook. Zo’n groepje bestaat meestal uit tien tot vijftien personen en komt acht tot tien keer samen. Zelfhulpgroepen bestaan in diverse vormen en de aanpak kan dus verschillen. Onder meer de CM organiseert in verschillende regio’s dergelijke sessies.

Tabakoloog

Tabakologen zijn artsen, gezondheidswerkers of psychologen die een aanvullende opleiding tabakologie genoten. Zij beoordelen eerst hoe verslaafd je bent en werken daarna samen met jou een strategie uit om te ontwennen. Ze moedigen je aan, rekening houdend met jouw eigen tempo. De begeleiding duurt meestal een paar maanden. 

Vind hier een tabakoloog in jouw buurt. 

TabakStop-lijn

Het gratis telefoonnummer 0800 111 00 wordt bemand door een professioneel team van tabakologen. Elke werkdag kan je er tussen 15 en 19 uur terecht voor gratis advies, informatie en begeleiding bij het stoppen met roken. De telefonische begeleiding bestaat uit zes gesprekken met een vaste coach. Deze gesprekken zijn gespreid over een periode van ongeveer drie maanden. Reken op een half uurtje voor het eerste gesprek. De volgende gesprekken duren zo’n twintig minuten. Maar op moeilijke momenten kun je ook tussendoor eens bellen voor een extra steuntje in de rug.
Het nummer van TabakStop vind je trouwens ook op je pakje sigaretten.

iCoach

Tabakstop heeft ook een eigen gratis app die je elk dag ondersteunt met gepersonaliseerde informatie, advies, technieken en mini-testjes. De applicatie is beschikbaar in de Google Play Store en de App Store. Surf met je smartphone naar www.stoppenmetroken.be en klik op het logo van de Google of Apple store en je vindt de app onmiddellijk. Het programma werkt ook met e-mails voor mensen die geen smartphone hebben. 

Rookstopcentrum

Sommige ziekenhuizen en gezondheidscentra voorzien een specifieke begeleiding voor mensen die willen stoppen met roken. Dit zijn de rookstopcentra. Dokters en psychologen helpen je er om te stoppen met roken. Eventueel wordt hun expertise aangevuld met die van een diëtist of kinesist. 

Apotheker

Niet alleen vrienden en familie kunnen je steunen om te stoppen met roken. Ook de apotheker kan je bijstaan met raad, informatie en verschillende producten zoals rookstopmiddelen en nicotinevervangers. Sommige medicijnen verminderen de ontwenningsverschijnselen en de behoefte om te roken.

Nicotinevervangers verminderen of voorkomen lichamelijke ongemakken wanneer je lichaam de nicotine moet missen die ze gewend is. Ze bestaan in verschillende vormen: kauwgom, tabletten, huidpleisters, zuigapparaatjes, enz. Deze producten kun je zonder voorschrift bij de apotheker halen.  Jouw apotheker helpt je graag het meest geschikte product uitkiezen.

Arts

Ook je huisarts kan je begeleiden bij het stoppen met roken. Eventueel verwijst hij of zij nog door naar een tabakoloog. Informeer dus naar de mogelijkheden bij je behandelende arts.