Word baas over je blaas

HEALTH
Gepost op: 
04/06/2018
Urineverlies kan het gevolg zijn van foute plasgewoonten. Les hier onze tips om je plasgewoonten te verbeteren.

Urineverlies kan het gevolg zijn van foute plasgewoonten. Hieronder een aantal tips om je plasgewoonten te verbeteren.

Ontspan je op toilet

Het is niet alleen belangrijk wanneer je gaat plassen … maar ook hoe. Plassen gaat een stuk makkelijker wanneer je ontspannen op het toilet zit. Adem rustig in en uit, maak je schouders los, zit goed rechtop, laat je knieën losjes uit elkaar en hou de voeten goed gesteund op de grond.

Neem je tijd

Geef je blaas de tijd om zich volledig te ledigen zonder zelf te duwen. De blaas is namelijk een spier die zichzelf moet samentrekken om haar inhoud te kunnen lozen. Het heeft dus geen zin om te duwen door druk in je buik te creëren. Daardoor ontstaat er immers ook meer druk rond de plasbuis waardoor de urine moeilijker door kan. Na verloop van tijd verliest je blaas wat van haar kracht en kun je onder andere buikpijn krijgen. Onderbreek de straal ook niet om het natuurlijke ledigen van de blaas niet te verstoren.  

Hol en bol

Het hol en bol maken van de onderrug is niet alleen een goede oefening voor de bekkenbodemspieren maar kan je ook op het toilet toepassen. Kantel zo een aantal keren je bekken en ga dan weer ontspannen rechtop zitten.

 

Tip: Blijf voldoende drinken

Denk niet dat je minder moet plassen wanneer je minder drinkt. Wel integendeel. Door te weinig te drinken wordt je urine sterker geconcentreerd waardoor de blaas geïrriteerd raakt en je net vaker moet plassen. Bovendien stijgt de kans op urineweginfecties. Probeer daarom elke dag 1,5 tot 2 liter vocht op te nemen.

Maar er is meer dan je plasgewoonten alleen

Om aandrangincontinentie onder controle te krijgen, kan het nuttig zijn om – naast het versterken van de bekkenbodemspieren – ook de blaas zelf te trainen. Bij aandrangincontinentie geeft die immers het signaal om te plassen terwijl ze nog niet vol is. Als je toch telkens plast, zorg je er eigenlijk voor dat je blaas nooit haar normale blaascapaciteit kan ontwikkelen. Het kan dus nuttig zijn om een aantal vaste plasgewoonten even kritisch in vraag te stellen, ook al pas je ze al jaren toe. Om te beginnen met hoe vaak je naar het toilet gaat. Zo voorkom je urineverlies.

 

Verhoog je blaascapaciteit

Moet je plassen? Probeer het dan vijf tot tien minuten uit te stellen. Zet een stoeltje of krukje bij het toilet zodat je even kunt gaan zitten. Je plas uitstellen gaat namelijk makkelijker als je neerzit en zeker bent dat de redding nabij is. Van zodra de aandrang toch te hevig wordt, ga je op het toilet zitten. Adem rustig in en uit en probeer eerst nog even traag tot tien te tellen alvorens je plast. Zo, de eerste stap is gezet. Noteer in je plasdagboek wanneer je de aandrang voelde, het tijdstip van  plassen en of je eventueel last had van urineverlies.  Zo’n dagboek vormt de perfecte leidraad om te zien hoe je plasgedrag evolueert. De bedoeling is om het plassen nu elke dag 5 tot 15 minuten uit te stellen tot er ongeveer 3 à 4 uur zit tussen de toiletbezoeken.


Om het nog wat moeilijker te maken, kun je je hand onder de lopende kraan in de wasbak houden terwijl je verder probeert het plassen uit te stellen. Probeer ook het ‘plassen voor de zekerheid’ af te bouwen. De kans is klein dat je echt elke keer moet plassen wanneer je het huis uit gaat.  

Wist je dat een volle blaas zo’n 400 milliliter urine bevat? Dat is zo’n twee volle bekers.

 

Andere relevante content: 

Klik hier voor ons dossier over incontinentie.