zin en onzin van slaapmedicijnen

HEALTH
Gepost op: 
13/07/2020
zin en onzin van slaapmedicijnen

Kan je niet slapen? Neem dan een pilletje. Het klinkt simpel, maar is het ook een goed idee? We leggen een paar stellingen voor aan slaapspecialist Annelies Smolders.

feiten en waarheden

sommige medicatie (o.a. antidepressiva) heeft slapeloosheid als bijwerking

Bespreek met je arts of de medicijnen die jij neemt slapeloosheid kunnen veroorzaken. Ook slaapmiddelen kunnen gek genoeg slapeloosheid als bijwerking hebben. Als je de medicijnen een tijdje neemt, krijg je gewenning en verslaving. Als je dan plots stopt, resulteert dat in pure slapeloosheid.

 

bij slaapmiddelen heb je inslapers en doorslapers

Meer recent ontwikkelde slaappillen helpen om in te slapen, terwijl de oudere helpen om door te slapen. Wie slaappillen neemt, let vaak niet op de specifieke werking van een slaapmiddel. Wie midden in de nacht vaak wakker wordt, kan zo voor het slapengaan toch een inslaappil nemen in plaats van een doorslaappil. Al die medicijnen hebben dezelfde nadelen en bijwerkingen. Eigenlijk is geen enkel middel goed. Je loopt ook het risico dat je na een kleine 14 dagen mogelijk al verslavingsverschijnselen vertoont.  

 

een slaapmiddel is soms toch aangewezen

Als je in een extreem zware en acute stressperiode zit of veel pijn lijdt, zal je huisdokter je soms een slaapmiddel voorschrijven. Die noodoplossing kan even helpen. Het is een manier om een moeilijke periode te overbruggen. Het gaat dan enkel om een lichte dosis, niet dagelijks en maximaal gedurende twee weken.

 

hoe ouder je wordt, hoe gevaarlijker slaappillen zijn

Verschillende studies wijzen uit dat oudere mensen minstens twee keer meer risico lopen op botbreuken als ze slaapmiddelen nemen. Door het effect van de slaappil komen ze ’s ochtends sneller ten val. Hoe ouder we worden, hoe langer het duurt voor het effect van een slaapmiddel is uitgewerkt.

leugens en misverstanden

een slaapmiddel brengt je diep in slaap

Er zijn verschillende soorten slaapmiddelen. De meeste ontspannen je spieren en hersenen en brengen je in een roes. In werkelijkheid lig je evenveel wakker als anders, maar je beseft het niet. Je krijgt immers de herstellende diepe slaapfase niet. Integendeel, een klassiek slaapmiddel zal die diepe slaap en de droomfase beperken of zelfs wegnemen. Evengoed blijf je dat suf gevoel overdag behouden waardoor je je net minder uitgeslapen of fit voelt. Je krijgt ook de neiging om steeds een grotere dosis te nemen.

 

alcohol is een goed slaapmutsje

Het klopt dat alcohol je doet ontspannen en dat je ervan in slaap valt. Je gaat er echter ook onrustiger van slapen. Alcohol is een giftige stof. Je lichaam gaat dus aan het werk om dat gif uit te drijven. Dat verhoogt je hartslag, waardoor je niet wegzinkt in de diepe slaapfase. Je valt door alcohol misschien wel sneller in slaap, maar het komt de kwaliteit van je slaap geenszins ten goede.

 

er bestaan afdoende homeopathische middelen

Als je slaapproblemen hebt, ben je geneigd alles te proberen: ook homeopathie en acupunctuur. Deze middelen zijn meestal weinig tot niet wetenschappelijk onderbouwd. Ze kunnen wel helpen om jezelf op te peppen.

 

door schaapjes te tellen val je in slaap

Het principe klopt, maar eigenlijk is schaapjes tellen nog te actief voor je brein. Het is beter om telkens hetzelfde woordje of zinnetje te herhalen, als een mantra. Daardoor is er minder kans dat je aan andere dingen begint te denken. Iets herhalen is een trage hersenfunctie. Dat ontspant je brein en vergroot de kans dat je in slaap valt.

 

een glas warme melk helpt om goed te slapen

Melk bevat tryptofaan. Dat wordt in je lichaam omgezet tot het slaaphormoon melatonine. Die hoeveelheid is zo klein dat je het effect echter niet merkt. Een glas warme melk kan wel deel uitmaken van een aangenaam slaapritueel. En dat gevoel dat je je voorbereidt op de nacht helpt vaak om je te helpen ontspannen.

 

Graag meer informatie? Kom langs in een Goed apotheek in je buurt. Onze apotheker adviseert je graag.